A D3-vitamin fontossága

A D-vitamin megnevezés tulajdonképpen 3 vitamint jelöl (D1-, D2-és D3-vitamin), melyek mind zsírban oldódóak. A D3-vitamin jóval aktívabb, mint a D2-vitamin, és a napsugárzás hatására is D3-vitamin keletkezik a bőrben.

A D3-vitamin egyik legfontosabb és egyben legismertebb feladata a kalciumháztartás szabályozása, valamint a csontok épségének óvása.

Honnan juthatunk D3-vitaminhoz?

D-vitamin 2 féle módon juthat szervezetünkbe. Így bekerülhet az elfogyasztott táplálékkal, valamint a napfény hatására szerved-vitamin-5zetünk is képes előállítani e létfontosságú vitamint. 

Így amennyiben elegendő időt, vagyis naponta legalább fél órát töltünk a napon, úgy ezzel már fedezzük is a napi D-vitamin-szükségletünket. Azonban ha erre nincs lehetőségünk, például a téli borús időszakban, akkor a táplálékokkal kellene pótolnunk a D-vitamint.

Nagyobb mennyiségű D-vitamin található az édesvízi-és tengeri halakban, a kakaóbabban, a vargányagombában, a tejben, a vajban, a tojássárgájában és a májban is.

Ezekből azonban nem egyszerű fedezni a napi D-vitamin-szükségletünket, mivel nem túl jelentős mennyiségben tartalmazzák e nélkülözhetetlen vitamint. Ezért tanácsos étrend-kiegészítő készítményekkel pótolnunk a szükséges napi D-vitamin bevitelünket.

A D3-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium-anyagcserében

A D-vitamin rendkívül fontos szerepet tölt be a kalcium vérben található mennyiségének szabályozásában, ugyanis amennyiben a vérben lévő kalcium mennyisége lecsökken, a D-vitamin inaktív előanyaga aktív D-vitaminná alakul át.

Ez aztán a parathormonnal együttesen kalciumot szabadít fel a csontokból, minek következtében a szervezet több kalciumot lesz képes felvenni a bélrendszerből, így a vér kalciumszintje megemelkedik.

Mi lehet a D3-vitamin-hiány kiváltó oka?

A D3-vitamin hiánya igen könnyedén kialakulhat bárkinél, ezért a lakosság nagyon nagy része küzd ezzel az állapottal, de sokaknak fogalmuk sincs erről.

A leggyakoribb okai a D-vitamin hiányának:

  • Túl kevés napsütés éri a szervezetet. Ez könnyen előfordulhat télen, illetve akkor is, ha olyan ruhát viselünk, ami testünk nagy részét eltakarja.
  • Nem megfelelő táplálkozás.
  • Fokozódó D-vitamin-igény, így például gyermekeknél, terheseknél és szoptatós kismamáknál is könnyen alakulhat ki D-vitamin-hiány.
  • Csökkent D-vitamin-felszívódás a belekben.
  • Túlzott veseműködés hatására.
  • Vesefunkciós zavarok következtében.
  • Egyes gyógyszerek mellékhatása miatt.
  • Pajzsmirigy-túlműködés okán.
  • Mellékpajzsmirigy- alulműködés miatt.
  • Kadmiummérgezés kapcsán.
  • Angolkór miatt.

Milyen gondokat okozhat a D3-vitamin hiánya?d-vitamin-01

  • Problémák a kalcium és a foszfor felszívódásában és beépülésében
  • Csontképződési rendellenességek
  • A csontok egészséges fejlődésének elmaradása
  • A csontok gyógyulásának lassulása
  • Csontritkulás kialakulásának lehetősége

Ha a szervezet D3-vitamin-hiányos, akkor a csontok könnyedén deformálódhatnak, elvesztik rugalmasságukat és merevségüket is, emiatt pedig igen hamar törnek el, ráadásul nagyon nehezen és lassan is gyógyulnak.

Ha gyermekeknél keletkezik D-vitamin-hiány, akkor akár angolkór is felléphet. Felnőttek esetében a csontok könnyedén meglágyulhatnak, valamint izomgörcsök is jelentkezhetnek.

Ha tartósan alacsony a D-vitamin szintje a szervezetben, akkor fokozott a csontritkulás kialakulásának kockázata is.